با سلام ،
دوست عزیز شما در حال استفاده از ورژنی قدیمی از اینترنت اکسپلورر هستید ، برای اینکه مشکلات ناشی از نمایش را نداشته باشید ، لطفا اقدام به دریافت مرورگری مناسب کرده و یا از ورژن قدیمی ما استفاده نمایید.


موضوع بسته شده است 
امتیاز موضوع:
  • 4 رأی - میانگین امتیازات: 3.75
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
برقرسانی به تابلوی چرخان به روش ساخت ترانس القائی
#1
سلام خدمت علاقمندان تابلوی چرخان :

مدتی قبل در دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
، موضوعی رو تحت عنوان " آموزش ساخت تابلو چرخان فقط با 7 عدد LED " شروع کردم و سعی کردم تا اونجائیکه امکان داشت با بیانی ساده ، اساس کار این مدارو برای شما آموزش و شرح بدم که میتونید در همون تاپیک ملاحظه کنید .

در بخش مربوط به سخت افزار این پروژه ، شما رو با شماتیک و سخت افزارش آشنا کردم که بسیار هم ساده بود .

در اونجا برای برقرسانی به مدار ، از روش پلاتین استفاده کردیم و توسط یک تیغه، فلزی و یک عدد فنر ، تونستیم ولتاژ مدارو تأمین کنیم .

من قبلا" در یه جایی از روشی متفاوت به نام " ترانس القائی " برای برقرسانی به این مدار استفاده کرده بودم که ظاهرا" طرفداران زیادی هم داشت . اما بنا به دلایلی موفق نشده بودم آموزش کامل این روش رو ارائه کنم . البته در موردش تا حد خیلی زیادی توضیحات مفصل و مبسوط داده بودم . اما متأسفانه باز هم بنا به همون دلایل ! اون توضیحات تا مرحلهء عمل پیش نرفت و خیلی ها رو چشم انتظار ادامه کار گذاشت .

ولی حالا که اینجا و در این سایت ، فرصتی دوباره برای بنده فراهم شد تا به این موضوع بپردازم ، تصمیم گرفتم این بار ، آموزش این روش رو بصورت کامل و بدون هیچ کم و کاست ، در اختیار شما عزیزان قرار بدم .

لازمه توضیح بدم که من در این سایت و از ابتدای شروع مبحث " تابلوی چرخان " اصلا" قصد نداشتم به روش برقرسانی از طریق ترانس القائی بپردازم . دلیلش هم این بود که این روش مقداری ریزه کاری و دقت بالا میخواد و مشکل تر از روش پلاتین هست و چون فرض من بر این بود که ممکنه همه جور کاربر با سطوح مختلف علمی و مهمتر از همه " تجربی " ، این مطالب رو دنبال خواهند کرد ، بنابراین شاید درصد شکست و عدم موفقیت دوستان در ساخت ترانس بالا بره و فقط زحمت زیاد ، برجای بمونه ...

تا اینکه یکی از دوستان گرامی ما ، ( جناب mehdigostar عزیز ) که ایشون هم در همون موقع ، جزو طرفداران این روش بوده ، اینجا بنده رو به قول معروف " گیر انداخت " :D! و خواست که اون آموزش رو تکمیل کنم ...

بنده هم بخاطر ادای احترام به خواستهء ایشون و همچنین عمل به وعده ای که داده بودم ، تصمیم گرفتم مجددا" و بطور کامل درموردش توضیح بدم .


مزایای استفاده از ترانس :

در روش پلاتین ، علیرغم ساده تر بودن کار ، همواره یک صدای " ویز " ناخوشایند که تا اندازه ای آزار دهنده هم شاید باشه ، بوجود میاد . ضمن اینکه گاهی ممکنه بخاطر سایش زیاد فنر به واشر ، نقطهء تماس این دو با یکدیگر ، کثیف بشه و براده هایی از فلز که سیاه رنگ هم هستند ، تشکیل بشه و ارتباط این دو عضو با هم قطع و در عملکرد میکروکنترلر اختلال ایجاد کنه و هر از چند گاهی نیاز باشه که تمیزکاری و مراقبت انجام بشه . ضمن اینکه می تونه باعث ایجاد نویز در مدار هم بشه .

در حالیکه با استفاده از ترانس ، دیگه نه تنها هیچگونه تماس الکتریکی بین موتور و فیبر مدار چاپی وجود نخواهد داشت و صدایی هم تولید نخواهد شد ، بلکه ولتاژ مدار و میکروکنترلر ، همواره ثابت و بدون هرگونه نویزی هست و تابلوی ما ، بسیار حرفه ای و راحت کار خواهد کرد و هیچگونه نگهداری و مراقبت هم نیاز نداره .
خوب ... پیچیدن ترانس و بوجود آوردن مشخصات دلخواه برای اون ، کمی سخت میشه و نیاز به دقت فراوان داره .

ولی از اونجائیکه قرار نیست شما درگیر یکسری محاسبات مختلف و گیج کننده بشید ، بنده تصمیم گرفتم بعد از آزمایشها و محاسبات فراوان و نتیجه گیری نهایی ، حاصل اون رو در اختیار شما قرار بدم تا خودتون فقط با کمی دقت در پیچیدن سیم پیچها ، بدون هیچ مشکلی ، از نتیجهء کار ، لذت ببرید ... Angel

اما بهتره قبل از شروع ، ابتدا با ذکر مقدمه ای ، شما رو با چگونگی کار آشنا کنم :

در روش برقرسانی توسط ترانس القائی ، ما ترانسی عجیب خواهیم ساخت که تا حدود زیادی ، خارج از ضوابط و محاسبات مربوط به ساخت ترانس های معمولی هست . بنابراین هر چه اطلاعات و آگاهی و فرمول درخصوص ساخت ترانس بلد هستید ، فعلا"کنار بگذارید ... چون اینجا ، تجربه حرف آخر رو خواهد زد !

همونطور که میدونید ، در ترانسها ، دو سیم پیچ وجود داره : سیم پیچ اولیه و سیم پیچ ثانویه و این دو ، هیچ ارتباط الکتریکی با هم ندارند . یعنی بهم وصل نیستند . بلکه ارتباط اونها ازطریق امواج الکترو مغناطیسی حاصل از نوسانات جریان در سیم پیچ اولیهء ترانس برقرار میشه .

علاوه بر تعداد دورهای سیم پیچ ها و همچنین قطر سیمها ، یک عامل بسیار مهم و حیاتی دیگه که میزان القاء ولتاژ در ترانسهای معمولی رو معین میکنه وجود داره و اون ، هستهء آهنی هست .
هرآنچه که تا بحال از " جریانهای گردابی " ، " تلفات هیسترزیس " و " فلوها " شنیدید ، همه مربوط به هستهء ترانس میشه .

در ترانسی که ما میسازیم ، چون هستهء آهنی وجود نداره ، بنابراین ، تلفات هیسترزیس و گردابی بسیار کمتر از ترانسهای معمولی هست . اما در عوض ، قدرت القاء کنندگی ولتاژ ، به همون نسبت کمتر خواهد شد mall">( از ذکر دلایلش خودداری میکنم . چون ارتباطی به بحث ما نداره و از موضوع اصلی خارج میشیم . لزومی هم به دونستنش نیست ! )

**********************************

برای القاء مناسب ، سه راه وجود داره :

1 - بالا بردن جریان در سیم پیچ اولیه
2 - تغییر در تعداد دورهای سیم پیچ ها
3 - افزایش فرکانس نوسان در سیم پیچ اولیه

کدوم روش مناسبتر هست ؟

توضیح روش اول:

بالا بردن جریان در سیم پیچ اولیه ، زیاد امکان پذیر نیست . به سه دلیل :

اول ) جریان منبع تغذیهء ما محدوده و بنابراین ، زیاد روی این قسمت نمیشه مانور داد .

دوم ) به فرض اینکه محدودیت بالا رو هم نداشته باشیم ، افزایش جریان در سیم پیچ اولیه ، هم خطرناک هست و هم مقرون به صرفه نیست و هیچ توجیهی نداره .

سوم ) افزایش جریان در سیم پیچ اولیه ، مستلزم افزایش ولتاژ منبع تغذیهء ماست و اینکار باعث سوختن مدار نوسانساز اولیه خواهد شد ( در مورد نوسانساز توضیح داده خواهد شد )


توضیح روش دوم :

در ترانس ها ، توان ورودی با توان خروجی برابره ( بدون احتساب تلفات ) . بنابراین با تغییر تعداد دورهای سیم پیچ های اولیه و یا ثانویه ، میشه ولتاژ بیشتری از ثانویه دریافت کرد ، اما در عوض ، جریان هم در ثانویه به همون نسبت پایین خواهد اومد .

مثال:
فرض کنید شما در سیم پیچ ثانویه ، 50 ولت دریافت کنید . با جریان 10 میلی آمپر ...
این میزان جریان ، حتی یک عدد LED شما رو هم راه اندازی نخواهد کرد ، چه برسه به بقیهء قسمتهای مدار !!!


توضیح روش سوم :

فرکانس کاری همهء ترانسهای معمولی ، 50 هرتزه و در عمل هم مناسبه . اما توجه داشته باشید : به دلیل وجود هستهء آهنی هست که این فرکانس مناسبه . برای ترانس ما که هسته نداره چطور ! ؟

این فرکانس نوسان ، برای ترانس ما یعنی هیـــــــچ ! ما برای ایجاد خاصیت القاء کنندکی در سیم پیچ ها ، حداقل به فرکانسی بیشتر از چند کیلو هرتز احتیاج داریم . بنابراین باید به فکر تهیهء یک نوسان ساز مناسب باشیم ...

افزایش فرکانس در سیم پیچ اولیه ، بهترین راه برای افزایش خاصیت القاء کنندگی در سیم پیچ هاست . چون براحتی و بوسیلهء یک مدار نوسان ساز ، میتونیم هر مقدار فرکانس که مناسب این کار باشه رو بوجود بیاریم . بدون اینکه ولتاژ ، جریان و یا تعداد حلقه های سیم پیچ ها رو بی جهت ، دستکاری کنیم .
هر چند باید توجه داشت که افزایش فرکانس هم بالاخره تا حدی که مشخصات نامی ترانس ( بر اساس سیم پیچها ) به ما اجازه میده ، قادر هست این مشکل رو حل کنه . ولی بطور کلی ، این راه ، بهترین و منطقی ترین راه برای القاء مناسب هست.

İmage

İmage

[b]ادامه دارد ...[/i]


فایل‌(های) پیوست شده بندانگشتی (ها)
       

.3gp   Trans video.3gp (اندازه: 955.46 KB / تعداد دفعات دریافت: 315)
#2
سلام به دوستان عزیز :

با ادامهء موضوع ساخت ترانس القائی برای مدار تابلوی چرخان در خدمت شما خواهم بود . امیدوارم بعد از اتمام این آموزش ، بتونید برای مدار تابلو چرخان خودتون ، یک ترانس القائی حرفه ای بسازید و دیگه مجبور نباشید توی سایتهای خارجی دنبال اطلاعات درموردش بگردید و در آخر ، هیچ چیزی هم عایدتون نشه... !
مطمئن باشید تا به امروز ، این آموزشها و توضیحات رو در هیچ سایت دیگه ای نمیتونید پیدا کنید و این برای اولین بار هست که توسط بنده و در سایت www.wle.ir به شما عزیزان ارائه میشه .( البته قبلا" در یک جای دیگه هم خودم این مطلبو بطور ناقص گفته بودم )


************************
در پست قبلی ، به این نتیجه رسیدیم که بهترین راه برای القاء مناسب ولتاژ در سیم پیچ ثانویه ، بالا بردن فرکانس نوسان جریان در سیم پیچ اولیه هست . فرکانس مناسب برای این ترانس و مشخصات خاص اون ، محدودهء بین 3 الی 4 کیلوهرتز خواهد بود و ما برای تولید اون از یک عدد آی سی LM555 معروف در آرایش مولتی ویبراتور آستابل استفاده خواهیم کرد . این نوسانساز قادره به بهترین شکل ، مقصود ما رو برآورده کنه که در ادامهء این مبحث ، به توضیح اون هم خواهم پرداخت .

توضیحاتی دربارهء ویژگی های این ترانس القائی :

از اونجائیکه تغذیه مدار ما ( و تمام مدارات میکروکنترلری ) 5 ولت هست ، بنابراین در خروجی سیم پیچ ثانویه ، به ولتاژی بیشتر از 5 ولت DC نیازی نداریم . در عوض ، چیزی که اهمیت بسیاری داره ، قدرت جریاندهی در خروجی سیم پیچ ثانویه ست . پس ما باید توجه خودمونو به دستیابی به مقدار جریان بیشتری معطوف کنیم ... نه ولتاژ !

دلیلش هم اینه که روی فیبر ما ، 18 عدد LED‌ وجود داره و جریان مناسب برای روشن شدن هر LED‌ بطور متوسط برابر با 15mA هست که برای تمام اونها ( حداکثر مصرف LED ها ) زمانی که همه با هم روشن باشند بعبارتی میشه 270mA .

خوب ... 270mA جریان نسبتا" زیادی هست برای این ترانس ... !

دقت داشته باشید که ترانس ما اصلا" هسته نداره !Exclamation و تلفات جریان در اون خیلی زیاد هست . بنابراین بدست آوردن چنین جریانی از یک چنین ترانسی ! به ولتاژ و جریان بالایی در سیم پیچ اولیه نیاز داره ...اما از طرفی قبلا" هم گفته بودم که افزایش ولتاژ در ورودی ترانس به هیچ وجه مقرون به صرفه ، عاقلانه و حرفه ای نیست و به همین دلیل ، سراغ نوسانساز رفتیم ...

الان در بازار قطعات الکترونیک ، ترانسهای تغذیه با جریان 300mA‌ داره بفروش میرسه ... تازه هستهء آهنی قطوری هم دارند !!!:s

پس ما باید کار خیلی مشکلی انجام بدیم که بتونیم این مقدار جریان از خروجی ثانویه ترانس خودمون دریافت کنیم ! ... اینطور نیست !؟


اما نگران نباشید ... ما این کارو بخوبی انجام خواهیم داد و هسته ها رو پشت سر خواهیم گذاشت .:D

من در اینجا ساخت ترانسی رو به شما آموزش خواهم داد که در خروجی سیم پیچ ثانویه خودش قادر هست ولتاژ 25 ولت در حالت بی باری ، جریانی حداکثر در حدود 700mA در باری با کمترین امپدانس اهمی ( یعنی در حالت اتصال کوتاه خروجی ترانس ) و بالاخره در حدود 500mA در ولتاژ 5v برای شما تأمین کنه و به این ترتیب امکان افزایش تعداد LED‌ها به 30 عدد هم فراهم خواهد شد ...

شاید در ابتدا کمی عجیب و باور نکردنی بنظر برسه . اما وقتی طبق این آموزشها جلو برید و در عمل ، این ترانس رو بسازید و خروجی اونو تست کنید ، به عمق واقعیت این موضوع پی خواهید برد و بدونید که تحقق این هدف ، فقط و فقط بخاطر نوع سیم پیچی این ترانس و انتخاب مقادیر درست در ساخت اون بوده و حاصل آزمایشات فراوانی هست که در این راه انجام دادم تا سرانجام تونستم به هدف برسم و حالا نتیجهء اونو در چند خط به شما خواهم گفت .
در عکسهای ضمیمه هم میتونید سیم پیچ ها رو ببینید .

***چگونگی ساخت ترانس ***

سیم پیچ اولیه عبارتست از 210 دور سیم مسی به شمارهء 0/40mm روی لوله ای پلاستیکی به قطر 4cm

توضیحات بسیار مهم سیم پیچ اولیه :

سیم پیچ اولیه متشکل خواهد بود از 4/5 ( چهار و نیم ) ردیف سیم بصورت رفت و برگشت
هر ردیف شامل 46 حلقه
از بالا به پائین
جهت پیچش از چپ به راست با دقت زیاد و باید حلقه ها کاملا" به هم چسبیده و بدون فاصله از یکدیگر باشند
ارتفاع سیم پیچ باید حدود 22mm بشه ( این موضوع رو در عکس کاملا" مشخص کردم )

بعد از اینکه 4 ردیف پیچیدید ، حلقه های نیم ردیف بعدی رو با کمی فاصلهء بیشتر از یکدیگر بپیچید تا روی تمام سطح با فاصله های مساوی تقسیم بشن .


نکته : مقاومت اهمی سیم پیچ اولیه باید نهایتا" حدود 4/5 اهم بشه ( چهار و نیم اهم )

توجه : هر 5 یا 10 دور که پیچیدید ، با اندکی چسب قطره ای اون حلقه ها رو محکم کنید تا از هم باز نشن و زحمت شما رو دو چندان نکنه !

**************************
**************************


سیم پیچ ثانویه عبارتست از 360 دور سیم مسی به شمارهء 0/40mm روی لوله ای پلاستیکی به قطر 2/8cm (دو و هشت دهم سانتی متر)

توضیحات بسیار مهم سیم پیچ ثانویه :

سیم پیچ ثانویه متشکل خواهد بود از 9 ردیف سیم بصورت رفت و برگشت
هر ردیف شامل 40 حلقه
از بالا به پائین
جهت پیچش از چپ به راست با دقت زیاد و باید حلقه ها کاملا" به هم چسبیده و بدون فاصله از یکدیگر باشند
ارتفاع سیم پیچ باید حدود 20mm بشه ( این موضوع رو در عکس کاملا" مشخص کردم )

نکته : مقاومت اهمی سیم پیچ ثانویه باید نهایتا" حدود 6 اهم بشه .

توجه : مثل توضیحات بالا ، هر 5 یا 10 دور که پیچیدید ، با اندکی چسب قطره ای اون حلقه ها رو محکم کنید .

***************************
توجه کنید :

تأکید میکنم که جهت پیچش خیلی مهم هست و حتما" از چپ به راست باشه و همچنین از بالا به پایین ! در غیر اینصورت ، نتیجهء لازم رو نخواهید گرفت !

یکی از رموز موفقیت در نتیجه گیری از این ترانس ، دقت و نظم در سیم پیچی اون هست .

لوله های پلاستیکی بعد از اتمام کار باید خارج بشن . بنابراین قبل از شروع سیم پیچی ، یک لایه طلق نازک پلاستیکی ( مثلا" طلق ترانسپرنت ) رو با چسب نواری به دور لوله ببندید و سیمها رو بر روی اون بپیچید. این کار باعث میشه تا هم چسب قطره ای ، سیم ها رو به لوله نچسبونه و هم راحتتر بشه لوله رو از حلقه های سیم پیچ بیرون آورد . زیاد هم سفت نپیچید تا لوله ، اون داخل محکم نشه و راحتتر بیرون بیاد .
یک تجربه :

( من برای سیم پیچ اولیه ، بجای لولهء پلاستیکی از یک عدد شیشهء شربت سرفه استفاده کردم و دور اون پیچیدم . این شیشه هم 4 سانتی متره . اما چون طلق نبسته بودم و سیم ها رو هم سفت پیچیده بودم ، برای درآوردنش ناچار شدم شیشه شربتی که تازه هم خریده بودم و هنوز استفاده هم نشده بود بشکنم ! اینو به شما گفتم تا بدونید و از عاقبت این کار من ، پند بگیرید ...)

İmage


İmage


İmage


İmage
***************************

در پست بعدی ، به مدار نوسانساز و مقادیر اون و همچنین نحوهء اتصال سیم پیچها به ترانس خواهم پرداخت .


ادامه دارد ...


فایل‌(های) پیوست شده بندانگشتی (ها)
               
#3
سلام مجدد به همگی :

رسیدیم به قسمت نوسانساز ترانس القائی ...

این نوسانساز همونطور که گفته بودم بسیار بسیار مدار ساده و پیش پا افتاده ای داره و شامل یک مولتی ویبراتور آستابل توسط آی سی LM555 هست که نقشهء اونو ملاحظه میکنید :

İmage

مقادیر قطعات رو همون چیزی قرار بدید که در نقشه موجوده ( مخصوصا" خازنها )

بعد از اینکه مدارو مونتاژ کردید ، نوبت میرسه به اتصال سیم پیچها به مدار که در شکل کاملا" مشخصه و اگه سؤالی در این زمینه دارید میتونید در بخش پرسش و پاسخ مربوط به ترانس القائی مطرح کنید .

نحوهء اتصال سیم پیچ ها بسیار مهمه و در صورتیکه اشتباه متصل کنید و جای سیمها رو غیر از اون جوری که در نقشه مشخص کردم ببندید ، نتیجه نمیگیرید ! خیلی ساده ست . فقط باید دقت کنید !

بعد از اینکه سیم پیچها رو متصل کردید ، باید حلقهء ثانویه رو کاملا" داخل حلقهء اولیه قرار بدید .

نحوهء قراردادن ثانویه داخل اولیه :

باید جوری قرار بگیره که جهت پیچش سیمهای اولیه و ثانویه با هم در یک جهت باشند ... نه برخلاف جهت همدیگه . رعایت این مسئله خیلی مهم هست .

تنظیم کردن مدار نوسانساز :

بعد از همهء این کارها و قبل از اینکه تغذیهء مدارو وصل کنید ، اول باید پتانسیومترها رو تنظیم کنید :

P1 رو در کمترین مقدار و P2 رو در حد وسط قرار بدید .

تست کردن مدار :

برای تست دقیق ، شما نیاز به یک عدد ولتمتر و 2 عدد آمپر متر دارید .

یک ولتمتر برای مشاهدء مقدار ولتاژ ‌خروجی یکسو شدهء ثانویه

یک آمپرمتر برای مشاهدهء جریان مصرفی در خروجی یکسو شدهء ثانویه

یک آمپرمتر برای مشاهدهء جریان مصرفی از ترانس تغذیهء 12 ولتی خود مدار نوسانساز


اما چون شاید همه شما به 3 عدد مولتی متر دسترسی نداشته باشید ، میتونید موقتا" بجای ترانس تغذیه ، از یک منبع تغذیه که روی خودش آمپر سنج هم داره استفاده کنید .تا به این ترتیب ، از یک آمپرمتر اضافی بی نیاز بشید .

ولتمتر رو به خروجی یکسو شدهء ثانویه ( دو سر خازن 2200u ) وصل کرده و هیچ باری به خروجی وصل نکنید .

تغذیه رو وصل کنید ... در این لحظه باید یک صدای ویز خفیف از ترانس القائی بگوش برسه که نشان دهندهء سلامتی و کارکرد مدار هست و ولتمتر باید حدود 20 ولت رو نشون بده .

حالا پتانسیومتر P2‌ رو خیلی به آرامی و با دقت بچرخونید تا بیشترین ولتاژ رو بر روی ولتمتر ببینید ( در بیشترین مقدار تقریبا" 25 ولت خواهد بود ) و در این حالت ، آمپرسنج روی منبع تغذیه هم باید جریانی بین 230mA تا 250mA رو نشون بده .

در این حالت ، مدار نوسانساز روی کمترین میزان مصرف خودش تنظیم شده و چنانچه به دو سر خازن خروجی 2200uF یک عدد مقاومت 33 اهمی 2 وات وصل کنید ، جریانی در حدود 300mA و ولتاژی نزدیک به 6 ولت از ثانویه دریافت میکنید و آمپر سنج منبع تغذیه هم حدودا" 500mA رو نشون خواهد داد .

توجه کنید که امکان دریافت جریان بیشتر هم تا 600mA از ثانویه وجود داره که میتونید با تنظیم P2 و P1‌ بدست بیارید . اما هرچقدر جریان بیشتری از ثانویه بگیرید ، به همون نسبت ، جریان مصرفی نوسانساز هم بالا خواهد رفت و ترانس داغ خواهد شد و نیاز به یک فن کوچک برای خنک شدن خواهید داشت .

نکته :

نحوهء تنظیم P2 و P1‌ ( مخصوصا" P2 ;) نیاز به تجربه و دقت بالایی داره ... جوری که اگر P2 به درستی تنظیم نشه ، جریان بسیار زیادی (بیش از 1/5A ) از منبع تغذیهء مدار کشیده میشه و ترانس القائی بشدت داغ میکنه و حتی ممکنه بسوزه !

همیشه اول باید P2‌ رو تنظیم کنید و هنگام تنظیم اون ، فقط به ولتاژ روی خازن 2200uF نگاه کنید و به آمپرمتر کاری نداشته باشید . با تنظیم P2‌ باید بیشترین ولتاژ رو بدست بیارید . بعد از تنظیم P2 ، برید سراغ P1 . حالا اگه میخواید کمترین مصرف مدار نوسانساز رو داشته باشید ، باید P1‌ در کمترین مقدار قرار بگیره و اگه بیشترین جریان رو از ثانویه انتظار دارید ، باید تقریبا" در حد وسط قرار بگیره . این موضوع رو می تونید از روی آمپرمتر و ولتمتر تحقیق کنید .
*****************************

چنانچه موفق شدید این تنظیمات رو به بهترین شکل انجام بدید ، برای استفاده از این ترانس القائی در مدار تابلوی چرخان ، باید PCB اونو تغییر بدید و یک عدد رگولاتور 5 ولت هم روی فیبر تعبیه کنید و تمام قسمتهای سیم پیچ ثانویه رو بر روی فیبر در نظر بگیرید .

سیم پیچ ثانویه رو توسط چسب حرارتی در زیر فیبر بچسبونید تا همراه با فیبر بچرخه ... سیم پیچ اولیه هم باید روی چوب یا MDF ( مثل اون تابلویی که خودم ساخته بودم و فیلمشو گذاشته بودم ) ثابت و فیکس بشه . حالا با چرخش فیبر ، سیم پیچ ثانویه هم داخل حلقهء اولیه میچرخه و به این ترتیب ، به خوبی هرچه تمامتر ولتاژ تغذیه برای تابلوی چرخان شما فراهم میشه ...

*****************************
فکر میکنم این آموزش میتونه در همین جا به پایان برسه . نکتهء دیگه ای فعلا" به ذهنم نمیرسه که نگفته باشم . اما اگه نکتهء نگفته ای یادم بیاد همینجا مطرح میکنم .


موفق باشید ....


فایل‌(های) پیوست شده بندانگشتی (ها)
   
#4
امروز 2 تا عکس از سایت wle دیدم که کاملا" به همین موضوع ترانس القایی مربوط میشه . گفتم بد نیست شما هم ببینید . سیم پیچ اولیهء ما همون سیم پیچ حلقوی و ثانویه هم اونی هستش که توی دستش گرفته و به لامپ وصل شده . بجای اون لامپ ، تابلوی ما قراره اون وسط بچرخه ...

İmage
مشترک شدن در این موضوع موضوع بسته شده است 


پرش به انجمن:

کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان

انتخاب پوسته :

دسترسی سریع
درباره ما
انجمن سرزمین الکترونیک در 20 شهریور 91 تاسیس شده ، که همیشه سعی کرده با ظاهری متفاوت و سرعتی خوب رضایت کاربران را جلب کند ، امیدواریم توانسته باشیم گامی کوچک در پیشرفت فناوری در ایران برداشته باشیم...
نیرو گرفته از MyBB 1.8.6 با فارسی سازی مای بی بی ایران - طراحی شده در : ملت دیزاین
© تمامی حقوق برای انجمن سرزمین الکترونیک محفوظ می باشد .

پوسته‌ی انجمن: